Historiek
Op 26 november 2010 werd het Europees project BALANCE (balancing nature and recreation in peri-urban and rural areas) goedgekeurd. Het project werd ingediend onder het Interreg IVA "2 mers Seas Zeeën" grensoverschrijdend samenwerkingsprogramma 2007 – 2013, medegefinancierd door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO).
Het project BALANCE werd goedgekeurd, het officieel startevenement ging door in Gent, van 30 maart 2011 t.e.m. 1 april 2011.
Het project eindigde op 30 april 2014.
Situering
Voor BALANCE duidde de VLM het plattelandsproject Schelde-Leie als projectregio aan omwille van de linken met de activiteiten rond de thema's 'Trage wegen' (2009) en'Lokale sport- en recreatie-infrastructuur' (2009).
Stand van zaken in Vlaanderen
Doel was om trage wegen beter toegankelijk te maken en hun gebruik te promoten. In een eerste stap werden alle trage wegen in het projectgebied objectief beschreven en in kaart gebracht. Vervolgens konden alle geïnteresseerden, zowel individuen als verenigingen, tijdens infovergaderingen aangeven hoe zij vonden dat die trage wegen vorm moesten krijgen. De publieksvoorstellen werden in detail beschreven en in kaart gebracht. Die trage wegenstudie werd daarna aan de respectievelijke gemeentebesturen bezorgd die het document kunnen gebruiken als beleidsinstrument voor de uitbouw van trage mobiliteit in hun gemeente. De inventarisatie en studiefase werd uitgevoerd in kader van het plattelandsproject Schelde-Leie waarvan de betrokken gemeenten deel uitmaken.
Op basis daarvan werd in samenspraak met elke gemeente beslist welke trage wegen ontwikkeld en/of hersteld zouden worden. In totaal werden negen wegen (her)ingericht in: De Pinte (1), Kruishoutem (2), Zulte (1), Sint-Martens-Latem (1), Nazareth (1) en Gavere (3).
Beschrijving - algemeen kader
Nederland, Vlaanderen en het Verenigd Koninkrijk worden gekenmerkt door dichtbevolkte gebieden. Vooral de (rand)stedelijke gebieden ondervinden een steeds hogere druk op de kwaliteit van het stedelijk leefmilieu. De beschikbaarheid van natuur en groene ruimten in (rand)stedelijke gebieden kan de kwaliteit van leven voor de burgers en mensen in de omgeving sterk verbeteren. Als bovendien natuurontwikkeling en recreatiemogelijkheden kunnen worden gecombineerd, vormt er zich een echte win-winsituatie. Een bottom-up aanpak en publieke participatie tijdens de projectperiode zorgen voor meer betrokkenheid van de bevolking. Het is ook belangrijk om de beleidsmakers van het belang van deze gebieden te overtuigen.
De projectpartners hebben te maken met dezelfde problemen en vragen: hoe vinden we een juiste balans tussen recreatie en natuurontwikkeling, hoe regelen we de inspraak van het publiek, hoe overtuigen we de beleidsmakers ervan dat de investeringen meerdere positieve effecten hebben? De vragen en uitdagingen zijn vergelijkbaar in de verschillende deelnemende verstedelijkte gebieden.
Wat betekent dit voor VLM?
Binnen het Balance-project werden in Oost-Vlaanderen volgende zaken uitgewerkt in het plattelandsproject Schelde-Leie:
- Studie trage wegennetwerk
- Studie naar de mogelijkheid om ruiternetwerken aan te leggen
- Studie landschaps- en natuurontwikkeling gekoppeld aan de trage wegen
- Uitvoering van een deel van het trage wegennetwerk en de opmaak van een beheersplan
- Studie naar de potenties en effecten van het toenemend recreatief gebruik voor de lokale economie
Partners
De Vlaamse Landmaatschappij was hoofdpartner, de overige partners waren:
- Provincie Zuid-Holland (NL)
-
de Royal Society for the Protection of Birds (UK)
-
Kent County Council (UK)
-
Cyclopark (UK)
-
Suffolk County Council (UK)
Bijkomende informatie
Alle informatie over het project, de betrokken partners en uitgevoerde projecten kan je lezen in de Balance eindbrochure.
De VLM-projectkost bedroeg 1.680.617 euro waarvan 50% of 840.308 euro Europese cofinanciering.
Laatste update: augustus 2020