Inrichtingswerken voor park Rieme-Oost opgestart
Met deze werken ondergaat het projectgebied een grondige transformatie tot een hedendaags recreatief park met een bufferende functie. Er wordt ongeveer 1,6 hectare nieuw bos aangeplant. Daarnaast voorziet het ontwerp in uiteenlopende plekken voor ontmoeting, rust, ontspanning en spel. Zo komen er onder meer twee onthaalzones, wandelpaden, een mountainbikepad, spelelementen, een amfitheater, een skateplek, een basketbalpleintje, ruimte voor petanque en een hondenlosloopzone.
>>> naar persbericht
Je kan het overzichtsplan hier bekijken.
Onderstaande visualisaties geven een impressie hoe het toekomstige park Rieme-Oost er uit kan zien.
Voor en na
toekomstbeeld 1
toekomstbeeld 2
toekomstbeeld 3
Stand van zaken
2025 - 2026
De werken voor de realisatie van het park zijn
gestart in augustus 2025 en zijn volop lopende. Als alles volgens plan
verloopt, zal het park in het najaar van 2026 afgewerkt zijn.
2024
In het voorjaar van 2024 vroegen we de omgevingsver gunning voor het park aan.
De Vlaamse Landmaatschappij werkte het technisch ontwerp voor het park uit in overleg met de projectpartners. Hierbij werden ook de resultaten van het participatietraject met de inwoners van Rieme, dat plaatsvond in april 2023, meegenomen.
Eind 2023
In december 2023 startte een aannemer in opdracht van de VLM met een aantal onthardingswerken in de omgeving van de Dordrechtstraat in Rieme. Na de afbraakwerken van de steenfabriek in 2022, vormden deze werken een tweede werf ter voorbereiding van de inrichting van het park aan de kop van Rieme.
Deze werken werden volledig gefinancierd met middelen uit het Vlaams Klimaatadaptatieplan. Dit plan wil de kwetsbaarheid van Vlaanderen voor klimaatverandering in kaart te brengen en ons zo goed mogelijk aanpassen aan de te verwachten effecten. Ontharden waar mogelijk, is een van de maatregelen waarop we extra inzetten.
Voor de werken: Dordrechtstraat richting Riemekaai Na de werken; asfaltverharding Dordrechtstraat opgebroken
Na de werken: betonplaat steenfabriek opgebroken
Voorjaar 2023
Bij de opmaak van het ontwerp van het toekomstige park in het koppelingsgebied Rieme-Oost was de VLM nieuwsgierig naar de mening van de toekomstige gebruikers van dit park. Daarom organiseerden we op 29 maart 2023 een infomoment voor de buurtbewoners.
Najaar 2022
Op woensdag 23
november 2022 heeft het nabijgelegen bedrijf TotalEnergies, samen met haar werknemers, de handen uit de mouwen gestoken om de eerste 2.000 bomen voor het toekomstige bufferpark aan te planten. Hiervoor werd een eenmalige samenwerkingsovereenkomst met de VLM afgesloten.
Meer informatie lees je in het persbericht plantactie 23 november.
Voorjaar 2022
Op de zuidelijke zone van het park (site voormalige steenfabriek) werd eind 2021 gestart met de afbraak van de voormalige bedrijfsgebouwen en het verwijderen een deel van de betonverharding. De zone waar het beton is weggehaald, werd in het plantseizoen 2022-2023 beplant.
Een ander deel van de site kon nog voor een mogelijke nieuwe recreatieve en/of culturele functie in een publiek-private ontwikkeling in aanmerking komen. De Stad Gent organiseerde hiervoor in het voorjaar van 2022 een marktverkenning. Uit de marktverkenning is gebleken dat er geen kandidaten zijn voor een kwalitatieve ontwikkeling binnen de voorwaarden van het koppelingsgebied. Er werd dan ook met de betrokken projectpartners beslist dat het volledige gebied een parkinrichting met extra aanplantingen krijgt en dat er bijkomend onthard zal worden.
December 2021
In opdracht van de VLM startte een aannemer begin december 2021 met de afbraak van de oude steenfabriek aan de Tragelstraat in Rieme. Deze afbraakwerken worden volledig gefinancierd met middelen uit de herstel- en veerkrachtplan van de Europese Unie (RRF).

Terreinsituatie februari 2022
Situering van het gebied
Het koppelingsgebied Rieme-Oost ligt op de linkeroever van het Kanaal Gent-Terneuzen, ten oosten en[SS1] ten noorden van de woonkern Rieme (Evergem). Het gebied bestaat uit twee delen.
Het eerste deel, bestemd als bufferzone, bevindt zich op het grondgebied van de gemeente Evergem. Deze zone wordt ingesloten door de achtertuinen van de woningen langs de Kanaalstraat en door de bedrijvigheid van Mervielde en NV Total.
Het
tweede deel, zone voor park Rieme-Oost, ligt op het grondgebied van de stad
Gent. Dit deel situeert zich tussen de woonkern Rieme (Evergem) en het Kanaal
Gent-Terneuzen. In het noorden grenst het aan het tankenpark van Fuji Oil
Europe, terwijl in het zuidoosten het Kluizendok en het
koppelingsgebied Rieme-Zuid gelegen
zijn.
Het plangebied heeft een totale oppervlakte van ongeveer 12 hectare.

De krachtlijnen van het inrichtingsplan



Bos - buffer
Een groot deel van het gebied wordt ingericht als bos, met als belangrijkste functie het bufferen van de industriële gebouwen en de secundaire havenweg. Dit nieuwe bos wordt een afwisseling van open en beboste plekken, met zowel nieuwe als bestaande reliëfelementen en recreatieve paden.
Behoud en versterken ruigte en behoud open ruimte
Centraal in het park gaat het bos, via een duidelijke bosrand, over in een open zone. Deze zone wordt extensief beheerd als grasland en ruigte, met aandacht voor het behoud en de versterking van deze open ruimte. De aanwezige heuvel wordt geaccentueerd door een open, centrale zichtas die intensiever wordt gemaaid.
Knooppunten
Een overkoepelende fietsroute door de Gentse Kanaalzone voert fietsers langs de verschillende koppelingsgebieden. In dit koppelingsgebied komen twee herkenbare knooppunten. De kruising van de Dordrechtstraat en de Tragelstraat zal in de toekomst dienst doen als dé centrale toegang van het gebied. Aan de plataan ter hoogte van de Puinenstraat komt een kleiner rustpunt. De twee knooppunten vormen ontmoetings- en rustzones en nodigen uit om het parkgebied te bezoeken.
Natuurlijke spelprikkels
Verspreid in het bufferbos en in de open zones van het park komen natuurlijke spelelementen om kinderen en jongeren aan te zetten meer te spelen in en met de natuur. Deze spelprikkels kunnen, samen met het bestaande reliëf van het terrein en een uitdagende vormgeving, hieraan bijdragen.
Centrale toegangs- en zichtas
Het koppelingsgebied biedt een goed uitzicht op het kanaal en de havenbedrijvigheid. Door de aanleg van de secundaire havenweg ten noorden van het parkgebied verliest de Dordrechtstraat zijn verkeersfunctie. De Dordrechtstraat kan hierdoor transformeren naar een centrale zichtas doorheen het park. Deze as wordt ook het primaire wandelpad om alle delen van het park te bereiken.
Secundaire wandelpaden en struinpaden
Secundaire wandelpaden sluiten aan op de knooppunten en de Dordrechtstraat als primaire wandelas, en slingeren zich een weg doorheen het park. Onverharde 'struinpaden' (struinen betekent slenteren, ronddwalen, kuieren) zijn hierop een verdere verfijning en verhogen de beleving in het park.
Uitkijkpunt
De heuvel langs de Riemekaai is een sterk landschappelijk element dat het park een uitgesproken identiteit geeft. Hij is structuurbepalend en fungeert als herkenbaar baken in de omgeving. Bovendien vormt de heuvel een duidelijke meerwaarde als uitkijkpunt op de maritiem-industriële elementen van de kanaalzone.
Reconversie oude industrie
In het gebied bevinden zich de gebouwen van de voormalige steenbakkerij Desimpel - Wienerberger. Deze zone is momenteel volledig verhard en bezet met gebouwen van de voormalige steenfabriek. Dit gebied heeft een rechtstreekse ontsluiting met de Riemekaai/secundaire havenweg.
Binnen deze zone wordt een deel voorbehouden voor een nieuwe recreatieve en/of culturele functie. Het is de bedoeling dat het park hierdoor nieuwe functies krijgt, die een meerwaarde bieden aan zowel het park als het dorp van Rieme en bijdragen aan de identiteit van de havenomgeving.
De overheid zal die recreatieve functie niet zelf ontwikkelen, maar ondersteunt een publiek-private ontwikkeling. In het plan wordt hiervoor een zone van maximaal 25% van het park gereserveerd. Indien er geen kwalitatieve ontwi kkeling mogelijk is, zal de overheid alle gebouwen saneren en extra groen aanplanten.
Bijkomende informatie
Koppelingsgebieden zijn buffergebieden en hebben tot doel om de impact van de havenactiviteiten ten opzichte van de omgeving te milderen. Het koppelingsgebied Rieme-Oost maakt deel uit van het
landinrichtingsproject Gentse Kanaalzone.
Het inrichtingsplan werd goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 10 april 2020.
Laatste aanpassing: december 2025