Voorgeschiedenis
De Westhoekgemeenten krijgen het steeds moeilijker om hun landelijke wegen in goede staat te houden.
Het wegdek en de bermen hebben te lijden onder steeds grotere en zwaardere landbouwvoertuigen. Bovendien zijn veel landelijke wegen opgenomen in het provinciaal fietsroutenetwerk, waardoor ze grote aantallen fietsers aantrekken. Die fietsers voelen zich niet altijd veilig op deze wegen, die door het gebruik van de GPS ook nog meer sluipverkeer te verwerken hebben.
Daardoor zien de gemeenten zich genoodzaakt regelmatig dure onderhoud- en herstelwerken uit te voeren en de verkeersstromen te gaan bijsturen. Een goed landbouwwegennet in de Westhoek is immers onontbeerlijk om de economische activiteit de nodige kansen te geven voor verdere ontwikkeling.
Stand van zaken
Het project startte op 1 november 2008 en eindigde op 31 januari 2011.
Vanaf 1 maart 2011 loopt een vervolgproject. De bedoeling is om de thematiek van de landbouwwegen ruimer dan de Westhoek en West-Vlaanderen te bekijken.
Situering
- Functietoekenningsplan: 18 gemeenten van de Westhoek
- Inrichting van wegen: Zijdelingstraat in Diksmuide, Beversluisstraat en Heulegoedstraat in Houthulst, en Nachtegaalstraat-Blekerijweg en Oude Provenstraat-Gravendreef-Blokstraat in Poperinge.
Beschrijving
Het project "Landbouwwegen in de Westhoek" wil de gemeentebesturen een begin van oplossing aanreiken voor het probleem van het onderhoud van de landelijke wegen. Er werd een functietoekenningsplan opgemaakt voor de landbouwwegen binnen de 18 gemeenten in de Westhoek. Daarnaast werd ook geïnvesteerd in een innovatieve en duurzame inrichting van landbouwwegen op het grondgebied van Houthulst, Diksmuide en Poperinge.
Het functietoekenningsplan houdt in dat op basis van inventarisatie en studie aan alle landbouwwegen in de 18 gemeenten van het Westhoekoverleg een (niet-bindende) functie is gegeven. De functietoekenning is een beleidsinstrument voor de gemeenten, een goed onderbouwde visie die als referentiekader kan gebruikt worden bij de verdere inrichting van het landelijk gebied. Het is de bedoeling dat voor alle toekomstige investeringen in landbouwwegen in de Westhoek rekening gehouden wordt met deze functietoekenning, en dat er gericht wordt geïnvesteerd. Sommige wegen kunnen bijv. voor zwaar landbouwverkeer worden ingericht, andere enkel voor lokaal gemotoriseerd verkeer en fietsers, nog andere enkel voor fietsers en wandelaars, enz.
Partners
Het Westhoekoverleg, het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO), de gemeenten Diksmuide, Poperinge en Houthulst en de provincie West-Vlaanderen.
Informatie