Opening koppelingsgebied op 10 oktober 2021
In 2020 kon de opening van de koppelingsgebieden helaas niet doorgaan door corona. Maar uitstel is geen afstel, Op zondag 10 oktober 2021 fietsten we het gebied feestelijk in. In onze perskamer lees je het persbericht, sfeerbeelden vind je op onze Facebookpagina.

Stand van zaken
De koppelingsgebieden Rieme-Zuid en Doornzele-Noord zijn volledig
uitgevoerd op terrein. Van harte welkom om deze pareltjes te komen ontdekken!
Wil je deze koppelingsgebieden verkennen blijf dan op de paden. Een deel van de
koppelingsgebieden werd ingericht als natuurcompensatie. Het is belangrijk om
bepaalde delen ongemoeid te laten en de natuur haar gang te laten gaan. Waar je
welkom bent als recreant vind je terug op de infoborden in deze gebieden.
Hieronder vind je hierover per deelzone meer info.
Toegankelijkheid per zone: (als je klikt op een zone, krijg je te zien waar je welkom bent)
Doornzele
Rieme
Planning
Tot 2022 zal de aannemer in opdracht van de Vlaamse
Landmaatschappij het beheer van de koppelingsgebieden Rieme-Zuid en
Doornzele-Noord verzekeren. Vanaf 2022 zal het projectbureau Gentse Kanaalzone
via de formule gemeenschappelijk beheer dit verder op zich nemen.
Situering
De koppelingsgebieden Rieme-Zuid (135 ha) en
Doornzele-Noord (105 ha) liggen op de linkeroever van het kanaal
Gent-Terneuzen, ten oosten van de R4-west, respectievelijk ten noorden en ten
zuiden van het Kluizendokcomplex.
Doornzele-Noord is een gebied tussen het noordelijk gelegen industrieterrein
Kluizendok en de woonkern van Doornzele in het zuiden. Rieme-Zuid is een gebied
tussen dat industrieterrein en de dorpskern van Rieme. De R4-west vormt de
westelijke grens van het gebied, het kanaal Gent-Terneuzen de oostelijke grens.
Beschrijving
Het inrichtingsplan Rieme-Zuid en Doornzele-Noord is een uitvoering van het planprogramma van het landinrichtingsproject
Gentse Kanaalzone, koppelingsgebieden – fase 1. Dat planprogramma werd op 26 februari 2006 goedgekeurd.
Met dit inrichtingsplan wil de VLM een buffering van de woonkernen in Doornzele en Rieme realiseren, rekening houdende met de landbouweconomische situatie en de bestaande natuurwaarden.
Doornzele-Noord

In dit koppelingsgebied werd een 35 ha grote
bosbuffer aangelegd. Naast de brede bosstrook komt een zone voor ecologische
infrastructuur, zoals bepaald op het gewestelijk RUP (ruimtelijk
uitvoeringsplan). Deze ecologische infrastructuur langs het Molenvaardeken werd
op de ene oever ingericht i.f.v. natuurcompensatie met verbrede oevers en
plaatselijk een oeverzwaluwwand. De andere oever werd voorbehouden voor het
onderhoud van de waterloop, een wandelpad en bufferende beplanting met
struikgewas en hoogstammige bomen.
Ten noorden van de bosbuffer is een fietsverbinding
langs de havenweg Vasco De Gammalaan aangelegd. Vanaf deze hoofdverbinding
werden dwars door het koppelingsgebied een aantal woon-werkverbindingen
aangelegd. Ter hoogte van de woonwijk Terdonk wordt dit fietspad verbonden met
het heraangelegde Terdonkplein en Doornzele Dries.
Rieme-Zuid
Ook het koppelingsgebied Rieme-Zuid fungeert als
een buffer tussen woningen en industrie. Die buffering bestaat zoals in
Doornzele uit een brede bosstrook en een zone voor ecologische infrastructuur.
In de ecologische zone langs de Avrijevaart werd de
noordelijke oever afgeschuind om een oevervegetatie te kunnen laten
ontwikkelen. Op de andere oever werd plaats voorzien voor het onderhoud van de
Avrijevaart, waar mogelijk in combinatie met een wandelpad.
De boszone tussen de ecologische strook en de
havenweg werd afgewerkt met struikbeplanting en hoogstambomen.
De Spiedamstraat, de fietsverbinding op de oude
spoorwegbedding en de vernieuwde Tragelstraat vormen een aantal recreatieve en
woon-werkverbindingen tussen de dorpskern en het vrijliggend fietspad langs de
havenweg.
Partners
De uitvoering van de voorgestelde maatregelen
worden meegefinancierd door de Stad Gent, de gemeente Evergem, North Sea Port,
het provinciebestuur Oost-Vlaanderen, de Watering Burggravestroom, het
Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), de afdeling Maritieme Toegang (AMT) van het
Vlaams Gewest, de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) en de Vlaamse
Landmaatschappij (VLM).
Voorgeschiedenis
12/2006 - 06/2008: inhoudelijke besprekingen van het plan in de planbegeleidingsgroep
07/2008 - 11/2008: financiële besprekingen inclusief bespreking van het beheer van het gebied na uitvoering
5/02/2009: groen licht van de planbegeleidingsgroep om in adviesprocedure te gaan
12/06/2009-13/07/2009: openbaar onderzoek
23/11/2009-10/01/2010-3/05/2010: bespreking van de adviezen en aanpassing van het ontwerp van inrichtingsplan tot een eindvoorstel van inrichtingsplan door de planbegeleidingsgroep
29/06/2010: goedkeuring van de commissie voor landinrichting
02/09/2010: financiële instemming van het Havenbedrijf Gent
02/09/2010: financiële instemming gemeente Evergem
09/09/2010: financiële instemming provinciebestuur Oost-Vlaanderen
01/10/2010: financiële instemming stad Gent
28/02/2011: ministerieel besluit tot goedkeuring van het inrichtingsplan Rieme-Zuid en Doornzele-Noord
16/04/2013: oplevering technisch ontwerp werken dossier 1
4/07/2013: aanbesteding werken deeldossier 1
30/08/2013: MER ontheffing
25/11/2013: financiële instemming uitvoering deeldossier 1 gemeente Evergem
25/11/2013: financiële instemming uitvoering deeldossier 1 Havenbedrijf Gent
28/01/2014: financiële instemming uitvoering deeldossier 1 AMT
20/05/2014: bouwvergunning
22/09/2014: financiële instemming uitvoering deeldossier 1 stad Gent
maart 2015: start werken - Een fotoreeks over de uitvoering van de werken vind je op onze Facebookpagina.
3/07/2016: einde werken deel 1 - inwandeling koppelingsgebied
.jpeg)
.jpeg)
.jpeg)
Meer foto's vind je op onze Facebookpagina.
augustus 2016: voorlopige oplevering werken uitvoering deeldossier 1
Op vrijdag 8 februari 2019 kwamen de leerlingen en leerkrachten van de Tuinbouwschool Melle de handen uit de mouwen steken. Zij wilden nl. graag een bos planten voor het klimaat. Met bijna 400 hebben ze die dag zowat 10.000 stuks bosgoed en bomen aangeplant in de buffer voor Rieme. Deze actie kreeg ruime belangstelling van de pers met reportages op diverse TV-Zenders en in verschillende kranten. We maakten zelf ook een klein sfeerfilmpje:
Bijkomende informatie
Laatste aanpassing: oktober 2021