De Mestbank heeft een heleboel ondersteunende taken en oefent daarnaast toezicht uit. Wie het goed meent met het milieu en de wetgeving precies opvolgt, wil de Mestbank beschermen. We vinden het belangrijk dat wie plichtsbewust handelt, niet het slachtoffer wordt van anderen die een loopje nemen met de regels. Omdat een wetgeving pas vruchten afwerpt als de overtreders gestraft worden, is het belangrijk dat we controleren en sanctioneren.
Handhavingsstrategie
In eerste instantie zorgen de Mestbankmedewerkers ervoor dat iedereen die met mest te maken heeft, zijn plichten kent. Zo lichten we landbouwers en niet-landbouwers in over het nut van de wetgeving en trachten we maximaal te sensibiliseren. Verder waarschuwen we voor een dreigende overtreding. Pas als we merken dat de betrokkenen zich niet aan de voorschriften houden, nemen we maatregelen en leggen we sancties op.
De sancties bestaan vooral uit administratieve geldboetes, die een rechtvaardige en rechtszekere handhaving garanderen. Wie een boete opgelegd krijgt, kan daar altijd een bezwaar tegen indienen. Alleen voor zeer ernstige overtredingen maakt de Mestbank een proces-verbaal op met mogelijke strafrechtelijke vervolging.
Visie actieprogramma MAP 6
Het 6de actieprogramma zet in op het verhogen van de effectiviteit van het mestbeleid door een betere handhaving en implementatie. De verschuiving van administratieve controles naar gerichte, risicogebaseerde bedrijfsdoorlichtingen, werd geïnitieerd in het 5de actieprogramma en wordt verdergezet met het 6de actieprogramma. De complete set van administratieve controles, gerichte terreincontroles, risico-gebaseerde bedrijfsdoorlichtingen en controles van nitraatresidu's, is gericht op het opsporen en voorkomen van nutriëntenverliezen naar het leefmilieu. Daarnaast voorziet het 6de actieprogramma in extra instrumenten die een effectievere controle mogelijk maken van mestverwerkingsinstallaties en van het kunstmestgebruik.
Een belangrijk element in de sanctionering, is het principe van proportionaliteit, waarbij het gevolg in verhouding staat tot de vaststelling en de zwaarte van de inbreuk.
Welke controles voeren we uit?
1) Administratieve controles
Op basis van de geïnventariseerde gegevens, voeren we een aantal administratieve controles uit bij de landbouwers in Vlaanderen. Die controles zijn essentieel om correcte basisgegevens te verkrijgen. Bij de administratieve controles, stellen we ons onder meer de volgende vragen:
- Werd de aangifte tijdig en correct ingediend?
- Zijn er meer dieren gehouden dan toegelaten volgens de nutriëntenemissierechten (NER)?
- Werden de mesttransporten tijdig na- of afgemeld?
- Zijn de vereiste meststalen correct toegepast?
- Wordt er correct gebruikgemaakt van het AGR-GPS systeem?
- Wordt er voldoende mest verwerkt?
- Zijn er voldoende vanggewassen ingezaaid?
- Zijn er voldoende nitraatresidubepalingen uitgevoerd?
Als we bij de administratieve controles inbreuken vaststellen, leggen we administratieve geldboetes op.
2) Gerichte terreincontroles
De terreincontroles door de dienst
Handhaving gebeuren grotendeels gebieds- en risicogericht. Zo gebeuren de terreincontroles op de aanwending van meststoffen maximaal in gebieden met een onvoldoende waterkwaliteit. Tijdens die controles gaan we bijvoorbeeld na of er geen overbemesting plaatsvindt, of emissiearme technieken gebruikt worden bij de aanwending van mest, of de uitrijregeling en de afstandsregels gerespecteerd worden en of er geen mest opgebracht wordt op drassige of bevroren grond. Ook de omgevingscontroles op landbouwbedrijven waarbij we de staat van de mestopslag controleren, gebeuren vooral in de gebieden waar de waterkwaliteit nog niet goed is.
Bij vaststelling van inbreuken, kan de dienst Handhaving administratieve geldboetes opleggen. Voor zeer ernstige overtredingen maken we een proces-verbaal op met een mogelijke strafrechtelijke vervolging.
3) Bedrijfsdoorlichtingen
Op basis van een risico-analyse van de geïnventariseerde gegevens, licht de dienst
Bedrijfsdoorlichting de geselecteerde bedrijven door. Tijdens die bedrijfsdoorlichtingen kijken we de nutriëntenstromen in detail na. Als we inconsistenties in die nutriëntenstromen vaststellen, sanctioneren we de bedrijven proportioneel in functie van de vaststelling:
- Bedrijven waar we een groot risico op nutriëntenverliezen vaststellen, krijgen maatregelen opgelegd. Die maatregelen hebben een sanctionerend karakter en kunnen bij niet-naleving aanleiding geven tot een geldboete of zelfs een dwangsom.
- Als we tijdens een bedrijfsdoorlichting inbreuken tegen het Mestdecreet vaststellen, kunnen we administratieve boetes opleggen.
- Als de gegevens die zijn vermeld op de aangifte of op de vervoersdocumenten niet correct zijn, kunnen we die gegevens aanpassen.
- Bij een vermoeden van niet-representatieve mestsamenstellingen, kunnen we andere mestsamenstellingscijfers opleggen.
- Als er een te hoge afvoer is van een bepaalde mestsoort t.o.v. de productie, kunnen we de afvoer van die mestsoort aftoppen op de hoeveelheid die op het bedrijf aanwezig is in een bepaald jaar
- Als een bedrijf te weinig dieren aangeeft, kunnen we een bijkomende mestwerkingsplicht opleggen.
- Andere mogelijke sancties zijn het intrekken van mestverwerkingscertificaten, de schorsing van staalnemers van mest of de schorsing van de erkenning van mestvoerders.
4) Nitraatresiducontroles
- In gebiedstype 1, 2 of 3: het nitraatresidu wordt hier verder ingezet als controlerend en sanctionerend instrument. We voeren hier steekproefsgewijs perceelsevaluaties uit van het nitraatresidu. Bij een overschrijding van de 1ste drempelwaarde, moet de landbouwer het daaropvolgende jaar een bedrijfsevaluatie van het nitraatresidu laten uitvoeren op zijn kosten.
- In gebiedstype 0: ook hier voeren we steekproefsgewijs perceelsevaluaties uit van het nitraatresidu. Bij een overschrijding van de 1ste drempelwaarde, moet de landbouwer het daaropvolgende jaar een perceelsevaluatie van het nitraatresidu laten uitvoeren op zijn kosten.
Welke sancties zijn er?
Maatregelen
Als na een bedrijfsdoorlichting blijkt dat er nutriëntenverliezen zijn naar het milieu, kan de Mestbank maatregelen opleggen aan het bedrijf. Die zijn zeer divers en houden rekening met de concrete situatie van het betrokken bedrijf. Voorbeelden van mogelijke maatregelen zijn:
- nitraatresiducontrole op bedrijfsniveau
- alle mesttransporten verplicht met AGR-GPS
- verplichte bepaling van een bedrijfsforfait voor de samenstelling van de mest
Daarnaast kan een bedrijf maatregelen opgelegd krijgen, als bij een bedrijfsevaluatie de drempelwaarden van het
nitraatresidu worden overschreden.
Administratieve boetes
De Mestbank kan verschillende administratieve geldboetes opleggen. De administratieve geldboetes die de Mestbank kan opleggen vindt u hieronder.
Bij elke boete staat wie de boete kan krijgen en hoeveel de boete bij een eerste oplegging bedraagt. Bij de administratieve geldboetes geldt bovendien als algemeen principe dat bij herhaling van een overtreding binnen de
5 jaar na het opleggen van de geldboete, het bedrag van de administratieve geldboete wordt verdubbeld (recidivisme). Uitzondering hierop zijn de zogenaamde administratieve boetes voor ‘lichte overtredingen tegen de vervoersregels’, waarvoor de termijn van recidivisme
2 jaar bedraagt.
Er is een afwijkende berekening bij herhaling van de inbreuk binnen de 5 jaar voor:
- de boetes n.a.v. het niet of te laat indienen van de aangifte,
- de boetes wegens het niet inzaaien van een vanggewas
- de boetes wegens de niet-naleving van de equivalente maatregelen
1) Niet correcte mestafzet of foutief mestgebruik door de landbouwer
-
Wie kan de boete krijgen?
elke landbouwer die de geproduceerde dierlijke mest of de ontvangen meststoffen in een bepaald productiejaar niet afzet conform de bepalingen van het Mestdecreet
-
Hoeveel bedraagt de boete?
De hoogte van de boete verschilt naargelang de soort mest die de landbouwer niet correct afzet:
- voor mest die is geproduceerd op het bedrijf:
- 5 euro voor elke kg stikstof en 5 euro voor elke kg fosfaat uit rundermengmest
- 2 euro voor elke kg stikstof en 2 euro voor elke kg fosfaat uit rundermest, andere dan rundermengmest
- 3 euro voor elke kg stikstof en 3 euro voor elke kg fosfaat uit varkensmest
- 0,4 euro voor elke kg stikstof en 0,4 euro voor elke kg fosfaat uit pluimveemest
- 2,5 euro voor elke kg stikstof en 2,5 euro voor elke kg fosfaat uit alle andere mest dan de mest die hierboven wordt vermeld
- voor mest die niet geproduceerd is op het bedrijf:
- 2 euro voor elke kg stikstof en 2 euro voor elke kg fosfaat uit mest die niet op het bedrijf is geproduceerd
2) Meer dieren dan nutriëntenemissierechten (NER-D)
3) Mestverwerkingsplicht
-
Wie kan de boete krijgen?
het bedrijf dat niet voldoet aan de basismestverwerkingsplicht, aan de verwerkingsplicht als gevolg van een overname van nutriëntenemissierechten zonder annulering of aan de bijkomende mestverwerkingsplicht opgelegd in het kader van een doorlichting
-
Hoeveel bedraagt de boete?
2 euro per kg stikstof die niet is verwerkt
4) Niet bewezen mestafzet door niet-landbouwers
- producenten, verdelers, importeurs of exporteurs van andere meststoffen die de geproduceerde, verhandelde of overgedragen andere meststoffen niet correct afzetten of exporteren
- uitbaters van een mestverzamelpunt die de verhandelde of overgedragen dierlijke mest of andere meststoffen niet correct afzetten of exporteren
- uitbaters van een bewerkings- of een verwerkingseenheid die de geproduceerde, verhandelde of overgedragen dierlijke mest of andere meststoffen niet correct afzetten of exporteren
- erkende mestvoerders die de verhandelde of overgedragen dierlijke mest of andere meststoffen niet correct afzetten of exporteren
- producenten, verdelers, importeurs of exporteurs van kunstmest die de geproduceerde, verhandelde of overgedragen meststoffen niet correct afzetten of exporteren
-
Hoeveel bedraagt de boete?
5 euro per kg stikstof en 5 euro per kg fosfaat die niet correct is afgezet in een bepaald productiejaar of in een periode die korter is dan een productiejaar
5) Overbemesting perceel
-
Wie kan de boete krijgen?
iedereen bij wie tijdens een bedrijfsdoorlichting wordt vastgesteld dat hij op een perceel meer meststoffen opbrengt of laat opbrengen dan de toegelaten hoeveelheden
-
Hoeveel bedraagt de boete?
Het bedrag van de boete hangt af van de ligging van de percelen:
- percelen in specifieke zones, zoals beschermingszone type I van de waterwingebieden (bemestingsverbod) en percelen in natuurgebieden , bosgebieden of reservaten met bemestingsbeperking (begrazing door 2 GVE per ha op jaarbasis): 300 euro vermenigvuldigd met het aantal hectares landbouwgrond waarop er meer meststoffen zijn opgebracht dan toegestaan, met een minimum van 300 euro.
- percelen in andere gebieden: 600 euro vermenigvuldigd met het aantal hectares landbouwgrond waarop er meer meststoffen zijn opgebracht dan toegestaan. De boete wordt opgelegd als meer dan het dubbele van de toegelaten hoeveelheid stikstof werd opgebracht. De geldboete bedraagt minimaal 600 euro.
6) Niet of te laat indienen aangifte
-
Wie kan de boete krijgen?
iedere aangifteplichtige die de aangifte niet of te laat heeft ingediend
- Hoeveel bedraagt de boete?
250 euro voor elke Mestbankaangifte en voor elke verzamelaanvraag, waarvan 50 euro effectief en 200 euro met uitstel. Het uitgestelde bedrag wordt kwijtgescholden als voldaan is aan de volgende voorwaarden:
- de Mestbankaangifte werd alsnog ingediend, en de effectieve boete van 50 euro werd betaald, uiterlijk op 15 april
- de verzamelaanvraag werd alsnog ingediend, uiterlijk op 21 mei en de effectieve boete van 50 euro werd betaald
- Uitzondering recidivisme:
Bij herhaling binnen de vijf jaar bedraagt de boete 500 euro, volledig opgelegd zonder uitstel.
7) Foute aangifte
- Wie kan de boete krijgen?
iedere aangifteplichtige die een foute aangifte indient
- Hoeveel bedraagt de boete?
250 euro per foutief aangiftegegeven, met een maximum van 1000 euro per aangifte
8) Niet of niet correct toepassen nutriëntenbalansstelsel voor landbouwers met meer dan 200 “andere varkens”
-
Wie kan de boete krijgen?
- landbouwers met een gemiddelde veebezetting van meer dan 200 'andere varkens' die een nutriëntenbalansstelsel niet toepassen voor alle varkens
- landbouwers met een gemiddelde veebezetting van meer dan 200 'andere varkens' die een nutriëntenbalansstelsel toepassen, maar de nutriëntenbalans en de bijhorende stavingstukken niet kunnen voorleggen
-
Hoeveel bedraagt de boete?
1 euro, vermenigvuldigd met het aantal varkens, dat tijdens dat kalenderjaar werden gehouden
9) Niet uitvoeren staalname of analyse
-
Wie kan de boete krijgen?
de landbouwer die de opgelegde staalname of analyse niet of niet correct laat uitvoeren
-
Hoeveel bedraagt de boete?
150 euro per nitraatresidubepaling die niet of niet correct is uitgevoerd
250 euro per staalname of analyse, andere dan een nitraatresidubepaling, die niet of niet correct is uitgevoerd
10) Niet of foutief bijhouden register of stavingsstukken
- Wie kan de boete krijgen?
iedereen die een register of stavingsstuk niet of niet correct bijhoudt
- Hoeveel bedraagt de boete?
- 250 euro voor elk dierregister, kunstmestregister (als landbouwer) of bemestingsregister dat niet of niet correct werd bijgehouden
- 250 euro voor elk register dat een mestverzamelpunt niet of niet correct heeft bijgehouden
- 2500 euro voor elk register dat een mestverwerkingseenheid niet of niet correct heeft bijgehouden of waarvan de staving van het register niet of niet correct gebeurde
- 2500 euro voor elk register dat een kunstmesthandelaar niet of niet correct heeft bijgehouden
- 250 euro voor elk nutriëntenbalansstelsel met bijhorende stavingsstukken dat niet of niet correct werd bijgehouden
- 250 euro per stavingsstuk van de aangifte dat niet of niet correct werd bijgehouden
11) Niet melden van wijzigingen in een rechtspersoon na een bevoorrechte overname van nutriëntenemissierechten (NER-D)
-
Wie kan de boete krijgen?
iedere rechtspersoon die op bevoorrechte wijze NER-D heeft overgenomen, en nagelaten heeft tijdig te melden aan de Mestbank dat een andere zaakvoerder of andere aandeelhouders werden aangesteld, waardoor niet meer is voldaan aan de voorwaarden voor een bevoorrechte overdracht. Als niet meer voldaan is aan de voorwaarden voor de bevoorrechte overdracht, wordt het deel van de eerder overgenomen NER-D, waarop de rechtspersoon geen recht meer heeft, geannuleerd.
-
Hoeveel bedraagt de boete?
2 euro / 365 per gereduceerde NER-D en per dag dat de rechtspersoon hierover onrechtmatig beschikt heeft
Het aantal dagen waarover de rechtspersoon onrechtmatig over de NER-D beschikt heeft, is de tijdspanne tussen de datum waarop niet meer aan de voorwaarden voor de bevoorrechte overdracht was voldaan en de datum vanaf wanneer de onrechtmatige NER-D werden geannuleerd.
12) Zware overtredingen bij het vervoer en het gebruik van meststoffen
-
Wie kan de boete krijgen?
- exploitanten die betrokken zijn bij een inscharing en waarvoor geen inscharingscontract werd opgemaakt
- de erkende mestvoerder, erkende verzender, aanbieder en afnemer of landbouwer die een transport foutief nameldt of afmeldt of die op de 60ste dag na de dag waarop een namelding of afmelding van een transport moet gebeurd zijn, nog geen namelding of afmelding heeft gedaan
- de mestvoerder die meststoffen vervoert zonder dat de vereiste documenten zijn opgemaakt of zonder voorafgaandelijke melding aan de Mestbank
- de aanbieder en afnemer van een transport waarvoor de vereiste documenten niet zijn opgemaakt of zonder voorafgaandelijke melding aan de Mestbank
- de erkende verzender die meststoffen aanbiedt zonder dat de vereiste documenten zijn opgemaakt of zonder voorafgaandelijke melding aan de Mestbank
- de aanbieder of afnemer die meststoffen aanbiedt of ontvangt en die op het moment van het aanbieden of ontvangen wist of behoorde te weten dat de vereiste documenten niet werden opgemaakt of dat het transport niet voorafgaandelijk gemeld werd aan de Mestbank
- de erkende mestvoerder die een transport uitvoert waarvoor een systeem van online positiebepaling gebruikt moet worden en waarbij:
- er geen systeem van onlinepositiebepaling gebruikt wordt
- het systeem van onlinepositiebepaling niet of niet correct gebruikt wordt
- de AGR-GPS dienstverlener die de gegevens van het systeem van onlinepositiebepaling niet of niet correct aan de Mestbank bezorgt
- de aanbieder of de afnemer, die verplicht was om een bepaalde methode voor het bepalen van de samenstelling van de aangeboden of afgenomen meststoffen toe te passen en waarbij op het transportdocument de vermelde mestsamenstelling niet op basis van die methode bepaald is
- de mestvoerder die een transport uitvoert waarvan hij wist of behoorde te weten dat voor dat transport de mestsamenstelling op basis van een bepaalde methode bepaald moest worden en die op het betrokken mestafzetdocument de vermelde mestsamenstelling niet op basis van die methode heeft bepaald
- de aanbieder of afnemer die op een transportdocument waarop hij als aanbieder of afnemer staat, een mestsamenstelling laat vermelden die gebaseerd is op een niet- geldige analyse
- de mestvoerder die een transport uitvoert waarbij op het bijhorende transportdocument een mestsamenstelling vermeld wordt, gebaseerd op een analyse, waarvan hij wist, of behoorde te weten dat die analyse niet geldig was
- de aanbieder en afnemer van een vervoer, die meststoffen vervoeren of laten vervoeren met een trekkend voertuig waarvan noch de aanbieder, noch de afnemer eigenaar is
- de mestvoerder die meststoffen vervoert, zonder dat hij beschikt over een erkenning als erkende mestvoerder
de erkende mestvoerder die meststoffen vervoert in een voertuig dat niet opgenomen is in zijn erkenning
de aanbieder die meststoffen vanuit zijn exploitatie overbrengt naar een naastgelegen mestverwerker en het overdrachtsdocument niet of niet correct heeft opgemaakt of niet tijdig heeft bezorgd aan de Mestbank
de aanbieder en de afnemer van een transport met een overeenkomst burenregeling waarbij het AGR-GPS-systeem moet gebruikt worden en waarbij dat niet of niet correct is gebeurd
-
Hoeveel bedraagt de boete?
- 100 euro per vracht en per overtreding
- 400 euro per document voor overtredingen waarbij het document niet werd opgemaakt
- Per transportdocument wordt de boete begrensd op 400 euro.
2500 euro voor de mestvoerder die meststoffen vervoert zonder erkenning als erkend mestvoerder
800 euro voor de erkende mestvoerder die meststoffen vervoert in een voertuig dat niet opgenomen is in zijn erkenning
13) Lichte overtredingen bij het vervoer en het gebruik van meststoffen: dit geldt voor elke overtreding die niet werd opgenomen in de categorie met zware overtredingen
-
Wie kan de boete krijgen?
iedereen die als aanbieder, ontvanger, vervoerder, AGR-GPS dienstverlener of in enige andere hoedanigheid betrokken is bij het transport van meststoffen
-
Hoeveel bedraagt de boete?
50 euro per vracht en per overtreding. Per transportdocument wordt de boete begrensd op 200 euro
-
Uitzondering recidivisme:: bij herhaling van een overtreding binnen de
2 jaar na het opleggen van de administratieve geldboete, wordt het bedrag verdubbeld.
14) Niet of niet volledig inzaaien vanggewassen
- Wie kan de boete krijgen?
de landbouwer die vanggewassen moet inzaaien, en die een bepaalde periode moet aanhouden, en dat niet of niet volledig heeft gedaan
- Hoeveel bedraagt de boete?
250 euro per hectare waarvoor niet voldaan is aan de verplichting
- Uitzondering recidivisme:
bij herhaling binnen de 5 jaar wordt de boete als volgt berekend: aantal keren dat in de 5 jaar voor het opleggen van de boete, een boete is opgelegd wegens het niet of onvoldoende inzaaien van een vanggewas of wegens de niet-naleving van de equivalente maatregelen vermenigvuldigd met: - in gebiedstype 1: 250 euro per hectare waarop niet voldaan is aan de verplichting
- in gebiedstypes 2 en 3:
- 500 euro per hectare voor de eerste schijf (= max 15% van het doelareaal) waarop niet voldaan is aan de verplichting
- 750 euro per hectare voor de tweede schijf (= max 20% van het doelareaal) waarop niet voldaan is aan de verplichting
- 1500 euro per hectare voor de resterende hectares waarop niet voldaan is aan de verplichting
15) Niet naleven equivalente maatregel
- Wie kan de boete krijgen?
de landbouwer die mits het naleven van een of meerdere equivalente maatregelen, vrijgesteld werd van de standaardmaatregelen, maar die de equivalente maatregelen in kwestie niet heeft nageleefd
- Hoeveel bedraagt de boete?
- 5 euro per kg werkzame N die de landbouwer minder had mogen opbrengen als hij geen vrijstelling had verkregen van de standaardmaatregel ‘daling bemestingsnormen werkzame N’
- 1000 euro vermenigvuldigd met het doelareaal (in ha) dat de landbouwer met vanggewassen had moeten inzaaien als hij geen vrijstelling had verkregen van de standaardmaatregel ‘verhoging areaal vanggewas’
- 1000 euro als de landbouwer een vrijstelling heeft verkregen van de standaardmaatregel ‘verplichting AGR-GPS voor vervoer vloeibare mest na 1 augustus’ en de equivalente maatregel(en) niet heeft nageleefd
- Uitzondering recidivisme:
- Bij herhaling binnen de 5 jaar wordt de boete vermenigvuldigd met één plus het aantal keren dat aan de landbouwer een boete is opgelegd wegens het niet of onvoldoende inzaaien van een vanggewas of wegens de niet-naleving van equivalente maatregelen. Voor een landbouwer die bijvoorbeeld een 3e keer in een periode van 5 jaar een boete krijgt omdat hij een equivalente maatregel niet heeft nageleefd, wordt het boetebedrag dus 3 keer zo hoog, een 4e keer 4 keer zo hoog tot maximaal 5 keer het basisbedrag bij een 5e overtreding.
16) niet naleven van de maatregelen opgelegd na een negatieve nitraatresiduevaluatie op bedrijfsniveau
Wie kan de boete krijgen?
elke landbouwer die de opgelegde maatregelen na een negatieve nitraatresiduevaluatie op bedrijfsniveau niet of niet correct naleeft
Hoeveel bedraagt de boete?
- 300 euro voor elk bemestingsplan dat niet of niet correct is opgemaakt
- 250 euro voor elke
teeltfiche die niet of niet correct is opgemaakt - 1500 euro als de landbouwer zich niet laat begeleiden door een gecertificeerde adviesinstantie
- 500 euro voor elk advies van de gecertificeerde adviesinstantie dat niet werd opgevolgd
17) Niet naleven van de maatregelen opgelegd na een bedrijfsdoorlichting
- Wie kan de boete krijgen?
de landbouwer die de opgelegde maatregelen na een bedrijfsdoorlichting niet of niet correct naleeft
- Hoeveel bedraagt de boete?
500 euro per maatregel die niet of niet correct werd nageleefd. Als de maatregel moet worden toegepast op meerdere hectares, bedraagt de boete 500 euro per ha waarop de maatregel niet of niet correct werd toegepast. De boete bedraagt minimaal 500 euro
Strafbepalingen
Het Mestdecreet voorziet in een aantal
strafbepalingen voor wie het Mestdecreet niet naleeft. De overtredingen waarvoor een strafbepaling in het Mestdecreet staat, zijn:
- iedereen die maatregelen opgelegd na bedrijfsevaluatie en na doorlichting meerdere jaren niet naleeft
- iedereen die opzettelijk de bevelen opgelegd door de toezichthoudende ambtenaar niet uitvoert of de administratieve boetes niet betaalt
- iedereen die de in zijn bedrijf geproduceerde dierlijk mest, andere meststoffen of kunstmest niet volgens de regels van het Mestdecreet afzet of het bewijs daarvan niet levert
- iedereen die op landbouwgrond een hoeveelheid mest, andere meststoffen of kunstmest opbrengt of laat opbrengen die groter is dan de toegelaten hoeveelheid
Als dergelijke overtredingen worden vastgesteld, wordt een proces-verbaal opgesteld en bezorgd aan het parket.
Naast de strafbepalingen in het Mestdecreet zelf zijn er voor een aantal overtredingen tegen het Mestdecreet ook strafbepalingen opgenomen in het Milieuhandhavingsdecreet. Als de
dienst Handhaving dergelijke overtredingen vaststelt, wordt een proces-verbaal opgesteld en bezorgd aan het parket. Hieronder vindt u de lijst met onderwerpen waarvoor er strafbepalingen staan in het Milieuhandhavingsdecreet.
1) Gebruik van mest
-
Aan wie kan de strafbepaling opgelegd worden?
iedereen die een overtreding begaat bij het emissiearm aanwenden van dierlijke mest of andere meststoffen of de regeling over de uitrijperiode en het onderwerken van de mest niet respecteert
-
Strafbepaling
- Wie opzettelijk, in strijd met wettelijke voorschriften of in strijd met een vergunning, rechtstreeks of onrechtstreeks, stoffen, micro-organismen, geluid en andere trillingen of stralingen in of op water, bodem of atmosfeer inbrengt of verspreidt, wordt gestraft met een
gevangenisstraf van een maand tot drie jaar en met een geldboete van
100 euro tot 500.000 euro of met een van die straffen.
- Wie door gebrek aan voorzorg of voorzichtigheid, in strijd met wettelijke voorschriften of in strijd met een vergunning, rechtstreeks of onrechtstreeks, stoffen, micro-organismen, geluid en andere trillingen of stralingen in of op water, bodem of atmosfeer inbrengt of verspreidt, wordt gestraft met een
gevangenisstraf van een maand tot drie jaar en met een geldboete van
100 euro tot 350.000 euro of met een van die straffen.
- Als er geen strafrechtelijke vervolging wordt ingesteld, zal het parket zijn beslissing bezorgen aan de gewestelijke entiteit die kan overgaan tot het opleggen van een
bestuurlijke geldboete.
2) Het bemestingsverbod
-
Aan wie kan de strafbepaling opgelegd worden?
- iedereen die meststoffen aanwendt in de nabijheid van waterlopen, drassige, ondergelopen, bevroren, met sneeuw bedekte landbouwgronden en op hellingen met een hellingsgraad hoger of gelijk aan 15 %
- iedereen die meststoffen loost
- iedereen die dierlijke mest, andere meststoffen, effluenten, kunstmest, stalmest, champost of het uitspreiden van mest na de oogst niet respecteert
-
Strafbepaling
- Wie opzettelijk, in strijd met de wettelijke voorschriften of in strijd met een vergunning, rechtstreeks of onrechtstreeks, stoffen, micro-organismen, geluid en andere trillingen of stralingen in of op water, bodem of atmosfeer inbrengt of verspreidt, wordt gestraft met een
gevangenisstraf van een maand tot vijf jaar en met een geldboete van
100 euro tot 500.000 euro of met een van die straffen.
- Wie door gebrek aan voorzorg of voorzichtigheid, in strijd met wettelijke voorschriften of in strijd met een vergunning, rechtstreeks of onrechtstreeks, stoffen, micro-organismen, geluid en andere trillingen of stralingen in of op water, bodem of atmosfeer inbrengt of verspreidt, wordt gestraft met een
gevangenisstraf van een maand tot drie jaar en met een geldboete van
100 euro tot 350.000 euro of met een van die straffen.
- Als er geen strafrechtelijke vervolging wordt ingesteld, zal het parket zijn beslissing bezorgen aan de gewestelijke entiteit die kan overgaan tot het opleggen van een bestuurlijke geldboete.
3) Vervoer, afzet en gebruik spuistroom of spuiwater
-
Aan wie kan de strafbepaling opgelegd worden?
iedereen die spuistroom of spuiwater vervoert, afzet of gebruikt in overtreding met de bepalingen van het Mestdecreet en zijn uitvoeringsbesluiten
-
Strafbepaling
- Wie opzettelijk, in strijd met de wettelijke voorschriften of in strijd met een vergunning, rechtstreeks of onrechtstreeks, stoffen, micro-organismen, geluid en andere trillingen of stralingen in of op water, bodem of atmosfeer inbrengt of verspreidt, wordt gestraft met een
gevangenisstraf van een maand tot vijf jaar en met een geldboete van
100 euro tot 500.000 euro of met een van die straffen.
- Wie door gebrek aan voorzorg of voorzichtigheid, in strijd met wettelijke voorschriften of in strijd met een vergunning, rechtstreeks of onrechtstreeks, stoffen, micro-organismen, geluid en andere trillingen of stralingen in of op water, bodem of atmosfeer inbrengt of verspreidt, wordt gestraft met een
gevangenisstraf van een maand tot drie jaar en met een geldboete van
100 euro tot 350.000 euro of met een van die straffen.
- Als geen strafrechtelijke vervolging wordt ingesteld, zal het parket zijn beslissing bezorgen aan de gewestelijke entiteit die kan overgaan tot het opleggen van een
bestuurlijke geldboete.
Een overzicht van de verschillende stappen dat een proces-verbaal, opgesteld onder het Milieuhandhavingsdecreet, doorloopt, vindt u in de
Toelichting van het Milieuhandhavingsdecreet.
Dwangsommen
De Mestbank kan dwangsommen opleggen als een bedrijf maatregelen moet opvolgen, maar die niet of niet tijdig uitvoert. De bestuurlijke dwangsom is een stimulans om de opgelegde maatregel effectief en met zekere urgentie uit te voeren. De hoogte van de dwangsom hangt af van het geschonden belang en de kostprijs van de niet uitgevoerde maatregel.