Waarom moet u digitale debietmeters installeren?
De plaatsing van digitale debietmeters is cruciaal om de waterkwaliteit in Vlaanderen beter te kunnen bewaken. Die meters registreren automatisch de vloeibare stromen binnen een mestverwerkingsinstallatie en sturen die gegevens door naar de Mestbank.
Als alle installaties voorzien zijn van voldoende en betrouwbare meettoestellen, kan de Mestbank de nutriëntenstromen volledig en nauwkeurig opvolgen. Zo ontstaat een helder beeld van de mestverwerking op uw installatie en in Vlaanderen.
Deze plicht vloeit voort uit het
aangepaste artikel 24 § 3 van het Mestdecreet, vastgelegd in MAP6.
Waar moet u debietmeters laten installeren?
Op elk aan- of afvoerpunt van vloeibare meststromen moet een digitale debietmeter worden geïnstalleerd. Daarnaast is ook een debietmeter vereist op elke zogenaamde 'relevante interne overgang'. Dat zijn punten binnen de verwerking, die relevant zijn voor een goede opvolging van de stromen binnen uw installatie.
Voorbeelden hiervan zijn:
- vloeibare mest die naar de mestscheider (bijvoorbeeld centrifuge, vijzelpers…) gaat
- vloeibare mest die naar de biologische reactortank wordt geleid
- vloeibare mest die naar de vergister stroomt
Het meten van het debiet op die punten is essentieel om te kunnen beoordelen of de verwerkingseenheid goed functioneert.
Welke overgangen als relevant worden beschouwd, wordt vastgelegd in het infrastructuurplan. Dat plan wordt in samenspraak tussen de uitbater en de Mestbank opgesteld.
Kunnen bestaande weegbruggen nog gebruikt worden?
Na de goedkeuring door de Mestbank, kan voor het wegen van de
aanvoer van ruwe dierlijke mest een bestaande weegbrug gebruikt worden. Er zijn wel enkele voorwaarden:
- De weegbrug op de mestverwerkingsinstallatie werd in gebruik genomen vóór 1 januari 2020.
- De weegbrug moet in staat zijn om de gegevens van de metingen op dezelfde manier door te sturen als de debietmeters.
- Een debietmeter moet geplaatst zijn tussen de opslag van de ruwe mest en de verwerkingsunit of mestscheider.
- De ruwe dierlijke mest moet aangevoerd worden met een transport dat wordt opgevolgd via een AGR-GPS systeem.
Hoe maak of wijzig ik een infrastructuurplan?
Als u al een goedgekeurd infrastructuurplan hebt en uw verwerking wijzigt, ga naar stap 5.
Stap 1: Teken het infrastructuurplan.
- Teken alle externe en interne leidingen van uw installatie.
- Breng alle verbindingen tussen processen en opslagplaatsen in kaart.
Tip: Raadpleeg de
publicatie Digitale debietmeters: wat u moet weten en doen voordat u aan de installatie begint.
Voorbeeld:
voorbeeldschema biologische verwerkingsinstallatie
voorbeeldschema vergister
Stap 2: Duid de (toekomstige) debietmeters aan op het plan.
- Geef aan waar momenteel al digitale debietmeters zijn geïnstalleerd.
- Duid aan waar u bijkomende debietmeters zou plaatsen om aan de debietmeterplicht te voldoen.
Tip: Raadpleeg de
publicatie Digitale debietmeters: wat u moet weten en doen voordat u aan de installatie begint.
Stap 3: Geef de relevante overgangen aan via de tabel infrastructuurplan.
Voorbeeld:
voorbeeld van een ingevulde tabel infrastructuurplan.
Stap 4: Dien het infrastructuurplan en de tabel in bij de Mestbank.
- Doe dat voordat u de digitale debietmeters effectief installeert.
- Stuur uw plan en de tabel via e-mail naar de Mestbank in uw regio:
- West-Vlaanderen en Oost-Vlaanderen:
- mestverwerking.west@vlm.be
-
T 02 543 76 29: kies 5 in het menu
- Vlaams-Brabant, Antwerpen en Limburg:
- mestverwerking.oost@vlm.be
-
T 02 543 76 30: kies 5 in het menu
- De Mestbank beoordeelt het plan en de tabel binnen 30 dagen. Als die worden goedgekeurd, krijgt u een identificatienummer voor elke nieuwe debietmeter.
Stap 5: Pas het infrastructuurplan aan als de verwerking wijzigt.
- Stuur een e-mail naar de Mestbank in uw regio met de aanvraag tot wijziging. De gegevens vindt u terug in stap 4.
- Grote aanpassingen:
Voorbeeld: een extra aan- of afvoer - Wijzig uw infrastructuurplan en de tabel.
- Doe dat voordat u de nieuwe debietmeters effectief installeert.
- Mail uw aangepaste plan en tabel naar de Mestbank in uw regio. De gegevens vindt u in stap 4.
- De Mestbank beoordeelt en keurt de wijzigingen binnen 30 dagen na indiening.
Aan welke voorwaarden moeten digitale debietmeters voldoen?
Algemene voorwaarden:
Digitale debietmeters moeten:
- onderstaande gegevens registreren:
- start- en eindmoment van de meting
- debietmeterstand tijdens die momenten
- uniek identificatienummer bij elke weging (toegekend bij de goedkeuring van uw infrastructuurplan)
- die gegevens automatisch én onmiddellijk verzenden naar het Mestbankloket.
- beschikken over een meldingsfunctie waarbij een automatische melding naar de Mestbank verstuurd wordt op het moment dat de debietmeter afstaat of niet correct werkt.
Bijkomende voorwaarden:
Digitale debietmeters moeten bij metingen van een aan- of afvoer met een:
-
burenregeling, mestafzetdocument of verzenddocument het nummer van het bijhorende transportdocument registreren, bovenop de algemene registratiegegevens;
-
overdrachtsdocument de mestcode registreren, bovenop de algemene registratiegegevens.
Tip: raadpleeg de
publicatie Digitale debietmeters: wat u moet weten en doen voordat u aan de installatie begint.
Hoe zorg ik ervoor dat de gegevens doorstromen naar de Mestbank?
In de
publicatie Digitale debietmeters: wat u moet weten en doen voordat u aan de installatie begint vindt u terug welke softwarematige aanpassingen moeten gebeuren om het centrale systeem of de debietmetergegevens te laten uitwisselen met de Mestbank.
De gegevens van de debietmeter moeten doorgestuurd worden in m³ en de gegevens van de weegbrug in ton.
Let op: een registratie moet voldoen aan een aantal regels die te maken hebben met vervoersdocumenten, mestcodes, geregistreerde overgangen op het infrastructuurplan, enzovoort. U kunt alle aandachtspunten terugvinden op pagina 12 van de
publicatie Digitale debietmeters: wat u moet weten en doen voordat u aan de installatie begint
Wat moet ik weten over de API-key?
De API-key is een geheime sleutel die uw account identificeert. De code is strikt persoonlijk en bestaat uit 10 karakters. De API-key is nodig voor alle services op het Mestbankloket. U kunt hem aanvragen door in te loggen op het Mestbankloket. Daar vindt u rechtsboven een pictogram van een slotje. Klik op het slotje om een sleutel aan te vragen of de sleutel te wijzigen. U kunt een nieuwe API-key aanmaken door opnieuw op het slotje te drukken. Dan vervalt de vorige API-key onmiddellijk.
Lees meer over de API-key in de
publicatie Digitale debietmeters: wat u moet weten en doen voordat u aan de installatie begint
Ik krijg een foutmelding op mijn debietmeter. Wat nu?
Bekijk hier het
overzicht van alle foutmeldingen die op een debietmeter kunnen voorkomen.
Overzicht wetgeving